Siivouspalvelukin on digiliiketoimintaa

lokakuuta 11, 2017

Esimerkkiyrityksenä Maikki Ylimartimon Siivous 2one.

 Soitimme Helsingin ja Tampereen seudulla toimivan Siivous 2onen Maikki Ylimartimolle ja keskustelimme siitä, millaista roolia digitaalinen markkinointi näyttelee siivouspalvelujen myymisessä.

Monelle voi olla yllätys, että suurin osa asiakkaiden yhteydenotoista siivousalallakin tulee juuri verkosta. Viiden vuoden yrittäjäuransa aikana Maikki on nähnyt, kuinka markkinointi on valunut yhä enemmän internetiin:

”Vielä kolme vuotta sitten puhelinmyynti oli se juttu, jolla saattoi erottua joukosta, mutta nykyään kaikki muutkin siivouspalvelut käyttävät sitä”.

Puhelinmyyntiä tehdään edelleen, mutta sen rinnalla toimii myös sähköpostimarkkinointi. Kummatkin tukevat toisiaan, sillä puhelimessa voidaankerätä myös lisää osoitteita sähköpostilistalle. Uusia markkinointitapoja on kuitenkin pyrittävä löytämään koko ajan, jotta tavoitetaan myös uusia kohderyhmiä.


”Mikään juttu ei voi toimia yksinään ja kaiken lähtökohtana pitäisi olla löydettävyys!”


Kolmantena kärkenä markkinoinnissa Siivous 2one käyttää hakukonenäkyvyyttä, koska siivousalan yritykselle on todella tärkeää olla löydettävissä juuri silloin kun asiakas etsii siivouspalvelua. Siivous 2one ei kuitenkaan ole ainoa yritys, joka on ymmärtänyt tämän. Ylimartimo on huomannut, että etenkin Uudellamaalla muutkin siivousfirmat panostavat optimointiin ja digimarkkinointiin. Siinä, missä Uudellamaalla on Pirkanmaata enemmän asiakkaita, on siellä myös enemmän tarjontaa ja kilpailua.

Kilpailun tuoksinassa Siivous 2one ei kuitenkaan ole ryhtynyt tinkimään laadusta.

Asiakas ei aina välttämättä tiedosta mitä työ siivousalan ammattilaiselta vaatii. Siivous on kuitenkin yhä tänä päivänäkin vielä pääasiassa käsin tehtävää työtä ja tulee Ylimartimon arvion mukaan olemaan sitä vielä pitkään tulevaisuudessakin. Kokeiltuaan eri palvelukokonaisuuksia asiakas harvoin haluaa tyytyä halvimpaan.


”Vuositasolla asiakas säästää siinä, että toimitilat pysyvät kunnossa.”


Siivoojan työ on arvokasta paitsi viihtyvyyden kannalta, myös kiinteistönhoidon näkökulmasta. Siivooja on usein se henkilö, joka ensimmäisenä huomaa, jos jossakin joku paikka repsottaa tai on rikki ja tällaisista ilmoittaminen kuuluu toimenkuvaan.

Huono hygienia esim. märkätiloissa aiheuttaa ennen pitkää homevaurioita ja pölyiset olosuhteet tukkivat tuuletusaukot, jotka taas pidemmässä juoksussa voivat aiheuttaa pöly- ja keuhkosairauksia
tai muita hengitysongelmia työntekijöille. Tämä taas näkyy pahimmassa tapauksessa lisääntyneinä sairaslomina ja turhina poissaoloina.

Hajuhaitat viemäreissä saattavat aidosti haitata asiakaskokemusta kivijalkamyymälöissä ja esimerkiksi ikkunoiden pesun laiminlyönti vuodesta toiseen voi aiheuttaa sen, että tiivisteet kuivuvat ja tulee lämpöhukkaa, joka näkyy kasvaneina lämmityskuluina. Usein siivoustyö edellyttää myös asiantuntemusta erilaisista materiaaleista ja esimerkiksi erilaiset lattiatyypit tarvitsevat kukin omanlaistaan hoitoa, mitä asiakkaan voisi olla hankalaa toteuttaa itse, varsinkin jos siihen tarvitaan erikoisvälineistöä.

Siisteyden tärkeys ja arvostus korostuvat erityisesti ravintola- ja elintarvikealalla ja sen vaikutus asiakastyytyväisyyteen ja viihtyvyyteen nähdään näillä aloilla selkeänä kilpailuetuna (tai nykyään jopa edellytyksenä tehdä ylipäätään vakavasti otettavaa liiketoimintaa).

Siivous 2onen asiakkaita löytyy kuitenkin useilta eri toimialoilta. Löytyy yrityksiä teollisuuden ja logistiikan parista, erilaisia palvelutuottajia ja vaikka mitä. Tinkimätön ammattiylpeys, työn laatu, hyvät suositukset asiakkailta, suoramarkkinointi ja hyvin tehty SEO eli hakukoneoptimointi pitävät yrittäjän leivässä ja paikat siistinä tänään, huomenna ja tulevaisuudessa.

Kiitämme Siivous 2onen Maikki Ylimartimoa haastattelusta. Voitte tutustua yrityksen laadukkaisiin palveluihin tarkemmin heidän sivustollaan, jonne pääsette tästä linkistä.


0 kommenttia

Tilaa uudet artikkelit sähköpostiisi

* indicates required
Tietosuoja *