Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

helmikuuta 26, 2018

Joskus oli aika, jolloin yrityksiä ja niiden tuottamia palveluita etsittiin puhelinluettelosta. Sitten tuli Google ja sen jälkeen älypuhelimet, jotka muuttivat maailman.

Nyt palveluiden etsiminen on helppoa. Jopa helpompaa kuin tekstiviestin kirjoittaminen. Välineenä on tyypillisesti mobiililaite, joka tietää etsijän sijainnin ja osaa sen perusteella tarjota lähimpiä hakutuloksia etsittyyn asiaan liittyen.


Kaiken kaikkiaan Googlella on yli 200 kriteeriä, jotka ratkaisevat kuinka korkealle sijoitus kullakin sisällöllä voi päästä. Painotukset vaihtelevat ja Googlen kelkassa pysyminen edellyttää jatkuvaa seurantaa ja analysointia. 

Sellaiset yritykset, jotka eivät löydy Googlesta, jäävät väistämättä paitsioon ja vaille etsivän asiakkaan huomiota. 

Monet hakukoneoptimoinnin keinot, jotka saattoivat toimia vielä kaksi vuotta sitten, ovat nyt jo auttamatta vanhentuneet. Osa on päätynyt mustalle listalle, jonka seurauksena Google voi pudottaa sivun hakutuloksista kokonaan. Osa taas ei vain vaikuta enää sijoitukseen millään tavalla.

Siksi optimointia ei kannata antaa kenen tahansa käsiin.

Sijoitusten ylläpitäminenkin vaatii optimointityötä

Pääliiketoimintanaan laadukasta hakukoneoptimointia tekevät yritykset ymmärtävät ajan tasaisen tiedon ja jatkuvan seurannan merkityksen. Useita eri sivustoja optimoivat, huomaavat ensimmäisenä Googlen ja muiden hakukoneiden tekemät algoritmimuutokset ja niiden vaikutukset.

Näihin algoritmimuutoksiin pystytään usein reagoimaan myös etukäteen, jolloin negatiiviset vaikutukset hakukonenäkyvyyteen pystytään minimoimaan. Usein muutokset ovat toki positiivisiakin ja yhä useammin laadukas sivusto + laadukas sisältö tarkoittavat myös hyvää sijoitusta hakukoneissa.

Laadukkaalla taas tarkoitetaan yhä useammin nopeaa, kattavaa, interaktiivista, miellyttävää ja sitouttavaa. Voisikin sanoa, että hakukoneoptimointi parantaa epäsuorasti aina myös UX:ää eli käyttäjäkokemusta, saa asiakkaat viihtymään sivustolla ja klikkaamaan siellä olevia linkkejä.

Sivusto, jota päivitetään säännöllisesti vastaamaan yhä paremmin kulloinkin voimassa olevia kriteereitä, säilyttää paremmin sijoituksensa ja säilyttää hakukoneista tulevan kävijävirran.

Näistä syistä hakukoneptimointia tulisi aina ajatella jatkuvana prosessina, johon kannattaa valita kokenut ja asiansa osaava toimija.

Tiedätkö jonkun, joka ansaitsee tulla löydetyksi hakukoneissa?

Netello Systems Oy tarjoaa nyt VELOITUKSETTA raportteja yrityssivustojen hakukonenäkyvyydestä ja löydettävyydestä: TILAA ILMAINEN RAPORTTI TÄSTÄ » 

0 kommenttia

Tilaa uudet artikkelit sähköpostiisi

* indicates required
Tietosuoja *